mandag 27. januar 2014

Lysestaker av gjenbrukt porselen

In english

Jeg har desverre ikke eget verksted noe som betyr at jeg må ta stue og kjøkken til hjelp når jeg holder på med prosjektene mine. Det betyr også at enkelte ting, sånn som porselenssmykker kun kan lages når det er varmt og tørt i været sånn at jeg kan stå ute. Begynte derfor å tenke på om det var andre måter å gjenbruke porselen på og kom da på et bilde fra Antropologi som jeg så for noen år siden. Et kort googlesøk etter og jeg fant bildet igjen.


Innspirert av dette begynte jeg  med en skattejakt hos de lokale gjenbrusbutikkene.

Deretter prøvde jeg meg fram med flere ulike kombinasjonen før jeg bestemte meg. Men lysestakene ko til å bli veldig tunde så jeg følte det ble litt risky å bare lime dem sammen. Gikk derfor til anskaffelse av en metallstang til å ha i midten.

Deretter boret jeg hull i alle delene, saget stangen til ønsket lende før jeg tredde alt på om avsluttet med lim.

Mitt førtse forsøk så slik ut:


Den er 60 cm høy i hvitt og sølv. Men etter at den var ferdig oppdaget jeg desverre at en av delene hadde et lite skår så derfr velger jeg å beholde denne selv.

De to neste stakene ble litt kortere og endte opp som julegaver.




6 kommentarer:

JoAnn SweetPepperRose sa...

The blue and white candlestick is very pretty. Great idea! visiting thru DIY Dreamer party

Donna Wilkes sa...

How clever and creative.

Gunn sa...

Looks smart!:)

hlovdal sa...

TL;DR Disse lysestakene er langt over akseptabelt brannfarlige!

Her må noen sette ned foten i forhold til brannsikkerhet. Disse lysestakene får et veldig høyt tyngdepunkt kombinert med et knøttlite fotavtrykk, som gjør dem ekstremt lette å velte. Med et brennende lys på toppen er det en fryktelig dårlig ide... Med andre ord er disse lysestakene fullstendig uforsvarlige å bruke (selv også "bare til pynt"; du har ingen kontroll på at ingen andre ikke ville finne på å faktisk bruke dem fordi de ikke tenker på brannsikkerheten).

De gode nyhetene er at det går an å fikse på dette med å lime dem fast på en stor nok tallerk i bunnen slik at fotavtrykket blir mye større.

Hvis du bryr deg om sikkerheten til dine lesere så fikser du lysestakene dine og oppdaterer du tekst og bilder til dette (og andre?) bloginnlegget.
Vil du sove godt om natten hvis du visste at noen av dine lesere hadde mistet huset sitt eller dødd fordi han/hun hadde kopiert disse brannfarlige lysestakene?

Jeg skriver ikke dette med formål å være en negativ surpomp, men når så graverende manglende omtanke for brannsikkerhet framvises med potensielt veldig alvorlige konsekvenser for andre mennesker er det ikke tidspunktet for å gå rundt grøten.

Om du sitter igjen med en litt negativ følelse av å mottatt kritikk for et av innleggene dine er trolig bra slik at neste gang du poster et eller annet relatert til lysestaker tenker du deg ekstra om og forsikrer deg om at de er sikre nok (dvs aller helst burde omtanken for brannsikkerhet være der allerede ved planlegging og senest ved skapelsen at gjenstanden). Hvis du sitter igjen med en kjempenegativ følelse fordi noen på internet angriper deg var ikke det meningen.

Så er spørsmålet hvordan du responderer til denne kritikken. Gjør du som reven i Æsops fabel og finner første og dårligste unnskyldning for å unngå kognitiv dissonans, eller gjør du det riktige og innrømmer feil og korrigerer?

Blogger sa...

This way my colleague Wesley Virgin's autobiography begins with this SHOCKING and controversial VIDEO.

As a matter of fact, Wesley was in the military-and shortly after leaving-he discovered hidden, "MIND CONTROL" secrets that the government and others used to obtain anything they want.

As it turns out, these are the exact same secrets lots of celebrities (notably those who "come out of nowhere") and top business people used to become rich and successful.

You've heard that you use less than 10% of your brain.

That's because the majority of your brainpower is UNCONSCIOUS.

Maybe this expression has even taken place IN YOUR own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head around 7 years ago, while driving an unregistered, trash bucket of a car with a suspended driver's license and with $3 in his pocket.

"I'm very fed up with going through life paycheck to paycheck! When will I become successful?"

You've been a part of those those conversations, isn't it so?

Your success story is waiting to start. You just need to take a leap of faith in YOURSELF.

UNLOCK YOUR SECRET BRAINPOWER

Blogger sa...

Water Hack Burns 2lb of Fat OVERNIGHT

Well over 160,000 men and women are trying a easy and secret "liquid hack" to drop 1-2lbs each and every night in their sleep.

It is effective and it works all the time.

Here are the easy steps for this hack:

1) Take a clear glass and fill it half the way

2) And now do this proven HACK

and you'll become 1-2lbs skinnier in the morning!

Related Posts with Thumbnails